"De werktijden, persoonlijke omgang en de sfeer trokken me aan. We staan voor elkaar klaar en bouwen vriendschappen op."
- Jay Rijnhout, logistiek teamleider
"Deze baan is precies wat ik verwachtte! En ik geniet er echt ontzettend van."
- Marith Hoogesteger, chauffeur
"Als transportplanner wil ik onderhouden waar we bij Vooruit voor staan: het dagelijks transport uitstekend organiseren en verder te optimaliseren."
- Wouter Hamelijnck, Senior Transportplanner
"Het nieuwe, statige materiaal van Kotra trok me ontzettend aan. Ze staan voor kwaliteit en daar sta ik ook voor."
- Othniy'el Lensen, chauffeur
"Mijn opa werkte hier, mijn vader werkte hier, mijn oom werkte hier en nu werk ik hier. Dit is wat ik altijd heb gewild."
- Marnix Martlé, chauffeur
"Je kan zelf aangeven wanneer je wilt werken. Ik werk de ene week 5 dagen en de andere week 4 dagen."
- Sander van Nieuwdorp, chauffeur
"Ik hou ervan om te knallen, hard te werken en mijn collega’s te helpen. Het ene moment zijn we serieus, het andere moment is er tijd om gek te doen."
- Frank Verboom, halmedewerker
"Dit is echt een droom die uitkomt. Als klein meisje reed ik al met mijn vader mee op de vrachtwagen en vanaf toen wilde ik zelf ook chauffeur worden."
- Marith Hoogesteger, chauffeur in opleiding
"Alles is hier netjes geregeld. Vakantiedagen, nachtvergoedingen, overuren: de administratie klopt altijd perfect."
- Creno de Keijzer, chauffeur
"Toen ik bij Kotra begon als halmedewerker kwam ik erachter dat de chauffeurs toch wel een hele mooie baan hebben. Grote wagens waarin ze rijden, de vrijheid, dat spreekt me wel aan."
- Youri de Kunder, chauffeur in opleiding
“Het weer is nog minder veranderlijk dan de transportwereld, die staat nooit stil. Wijzigingen in de planning zijn dagelijkse business. Intern, als er bijvoorbeeld een chauffeur ziek wordt. En extern, als een leverancier zijn productie niet op tijd rond krijgt of de klant vraagt om een extra lading mee te nemen.
Ook onderweg kan er nog van alles gebeuren. We werken met het mooiste en nieuwste materiaal, maar ook daarmee hebben we wel eens pech. Een platte band betekent stilstand, net als een file. Natuurlijk houden we steeds contact met onze klanten. Om hen op de hoogte te houden en onze oplossingen te delen.
Als team streven we continu naar het op tijd afleveren van de bestellingen. We hebben elkaar nodig voor het beste resultaat en overleggen doorlopend over de ontwikkelingen van de planning. Met 12 collega’s in ons ruime kantoor gebeurt er altijd wel iets, iedere minuut gaat de telefoon. Het is druk, stressvol en hectisch tijdens de werkuren en gezellig en ontspannen tijdens de pauzes, waarin we vaak even naar buiten gaan.
Zelf ben ik hoofdverantwoordelijke voor alle zendingen naar onze klanten in Zwitserland. Dat is geen EU-land en dus komt er meer papierwerk bij kijken dan bijvoorbeeld voor onze klanten in Duitsland. We laden vaak in Nederland, België en Frankrijk, groeperen in Breskens en Yerseke en vertrekken dan naar Zwitserland.
En eens per jaar ga ik er zelf heen met onze vestigingsmanager om de prijzen en mogelijkheden te bespreken. De Zwitsers ontvangen ons altijd vriendelijk en zijn erg gastvrij.
Als transportplanner wil ik onderhouden waar we bij Vooruit voor staan: het dagelijks transport uitstekend organiseren en het verder te optimaliseren. Met het oog op de uitdagingen van deze tijd, zoals de enorm stijgende dieselprijs. Kotra is een bedrijf dat steeds aan vernieuwing denkt. Dat zie je niet alleen terug in onze splinternieuwe kantoren, maar ook in het zoeken naar oplossingen en kansen. Met onze nieuwe collega erbij, kunnen we weer onderzoek doen naar mogelijkheden voor bijvoorbeeld retourvrachten, zodat we altijd met volle wagens rijden. Zo kunnen we ons ontwikkelen en blijven groeien in de toekomst.”
“Chauffeur word je niet, chauffeur bén je.
Ik wist altijd al: mijn hart ligt bij vrachtwagens. Ook toen ik nog werkte als lasser en procesoperator, zag ik overal iedere vrachtwagen rijden.
Toen ik 29 was, heb ik alsnog mijn rijbewijs gehaald en chauffeur geworden. Eerst bij een uienboer en sinds 2 jaar bij Kotra. Dit werk hoop ik nog lang te kunnen doen. Mijn overstap heeft ontzettend leuk uitgepakt, ik heb het hartstikke naar mijn zin. Er vraagt altijd iemand hoe het met je gaat, de planning is goed geregeld én ik heb mijn eigen vrachtwagen.
Op de weg voel ik me helemaal relaxed, de weken vliegen voorbij. In totaal rij ik 3 ritten per week, altijd in en rond Parijs. Dat doe ik het liefst, daar kom ik heel graag. En 3 ochtenden in de week ben ik thuis en ook op zondag gegarandeerd vrij. Lekker uitslapen en ontspannen met een bakje koffie en de krant, wat wil je nog meer?”
“Overzicht houden, dat is de uitdaging. Samen met collega Frank leid ik het team dat de bestellingen voor België in de juiste vrachtwagens laadt.
Dat ik nog maar 18 jaar ben, vind ik juist een voordeel. De collega’s die ik mag aansturen, zijn ook jong. Ik begrijp wat er leeft. Ik ken hun wereld en humor. We maken grapjes en houden allemaal van hard doorwerken. We weten dat de vrachtwagens op tijd moeten vertrekken en er geen zendingen achter mogen blijven in de vershal. Dus daar zorgen we ook voor. En dat betekent: goed opletten en schoon en gestructureerd werken.
Ik werk nu 3 jaar bij Kotra. De werktijden, persoonlijke omgang en de sfeer trokken me aan. We staan klaar voor elkaar en bouwen vriendschappen op door ook buiten werktijden samen een hapje te eten of wat te gaan drinken in het dorp. Dat doen we meestal met een grote groep. Ik vind het altijd leuk als er nieuwe mensen meegaan, dan leer je hen ook weerkennen en blijft de sfeer in de groep goed."
“Deze baan is precies wat ik verwachtte! En ik geniet er echt ontzettend van. Ik vertrek altijd ’s ochtends vroeg en als het mooi weer is, maakt dat het werk nog een stukje leuker.
Inmiddels werk ik bijna 1,5 jaar bij Kotra en heb ik mijn vrachtwagenrijbewijs gehaald, wat ik zo graag wilde. Gestart als medewerker in de vershal om het bedrijf en de klanten te leren kennen. In die periode heb ik mijn theorie-examen gehaald en daarna mijn rijexamen. Nu rijd ik al 6 maanden zelfstandig door Nederland, België en Noord-Frankrijk. En sinds kort heb ik zelfs mijn eigen, vaste vrachtwagen.
Het is heel snel gegaan allemaal. Iedereen wist ook dat ik kwam om te leren rijden, dat scheelt. Om te kijken hoe alles precies in zijn werk gaat, koos ik ervoor om een dag met een collega mee te gaan. En toen ik mijn rijbewijs haalde, ben ik gelijk zelfstandig de weg op gegaan. Ze zagen dat ik eraan toe was. Ik denk ook dat je het sneller leert als je op jezelf aangewezen bent.
In het begin heb ik wel eens vragen en zenuwen gehad. Bij grote supermarkten, bijvoorbeeld, staat prima aangegeven waar je moet lossen. Maar bij kleine klanten heb ik wel eens in smalle straatjes moeten zoeken waar ik precies moest zijn… Ook daarbij vind ik: van het eerst zelf te proberen, leer je het meeste.
Ik geloof dat als je een doel hebt, je dat kan halen. En dit geldt voor iedereen. Hard werken wordt beloond. En sowieso leuk gemaakt door mijn collega’s, eerst hier in de hal en nu onderweg.
Mijn toekomstplannen? Zolang Kotra blijft, zit ik op mijn plek. Hier ga ik niet meer weg.”
“Als ik ergens voor ga, ga ik er helemaal voor. Na mijn opleiding tot timmerman beviel het werk me niet en ik besloot chauffeur te worden. Bij Vooruit in Breskens, want daar heb ik altijd al een klik mee gehad. Ik ben opgegroeid in Schoondijke en zag iedere dag vrachtwagens voorbijkomen. Het nieuwe, statige materiaal van Kotra trok me ontzettend aan. Ze staan voor kwaliteit en daar sta ik ook voor, daar wil ik aan meewerken: een uitstekende kwaliteit van transport.
Ik kon niet meteen bij Vooruit terecht en startte daarom zelf met het leren voor Code95, ’s avonds na mijn werk. Daarna heb ik mijn rijbewijs gehaald via een ander bedrijf. Ik bleef wel aan Vooruit denken, maar was bang dat het niet haalbaar zou zijn voor mij. Uiteindelijk solliciteerde ik toch en werd aangenomen. En een maand later is mijn broer hier ook gestart.
Die keuze hadden we eerder moeten maken! Ik ga er fluitend heen en kom fluitend weer thuis. En ik kom overal: van Urk tot Zwitserland. Je kan aangeven wat je voorkeur heeft, sommige collega’s willen alleen overdag rijden. Ik dacht eerst ook dat de nachtdiensten een probleem zouden zijn, maar dat valt reuze mee. Na een week was ik eraan gewend. Ik heb wel aangegeven iedere dinsdagavond vrij te willen, dan volg ik pianoles in Oostburg. Dat was geen probleem. In de vrachtwagen neem ik mijn oprolbare piano mee en als ik ergens moet wachten, ga ik oefenen.
Pas als je zelf achter het stuur zit, weet je hoe het voelt. Ik heb absoluut geen spijt van mijn overstap. Ik ben trots als ik naar mijn eigen wagen loop en trots om voor Kotra te rijden. Geweldig werk, prachtig bedrijf. Ik blijf hier werken tot ik een oud mannetje ben.”
“Mijn opa werkte hier, mijn vader werkte hier, mijn oom werkte hier en nu werk ik hier. Dit is wat ik altijd heb gewild. Als klein jongetje reed ik vaak met mijn vader mee naar Duitsland, Denemarken en Zwitserland en zelf chauffeur worden leek me het mooiste wat er was.
En dat is gelukt. Mijn vader en ik hebben nog 4,5 jaar samengewerkt bij Vooruit. Met z’n tweeën naar Zwitserland, dezelfde route. Bijzonder mooi om dat met je vader te kunnen doen. Toen hij met pensioen ging mocht ik op zijn wagen gaan rijden, een splinternieuwe destijds. Hij had er nog maar 4 weken in gereden. Ik zie hem hier trouwens nog regelmatig, want ook nu tijdens zijn pensioen rijdt hij regelmatig op zondag een rit naar Yerseke.
Ik rij nog steeds met veel plezier 2x per week naar Zwitserland. Het is een mooi land met vriendelijke mensen. En als ik collega’s van Vooruit tegenkom op de parking in Pratteln, pakken we soms de tram naar Basel om een hapje te gaan eten. We helpen elkaar ook regelmatig door een lading over te nemen vanwege drukte of als een collega aan zijn uren zit. En omdat we met verse vis rijden, mogen we tot 05:00u. over de busbaan. Als we dat niet halen, moeten we omrijden over de vrachtwagenparking. Meestal zit ik vooruit te rekenen: om 00:30u. in Luxemburg met nog maar 30min. pauze, dan kan ik die vroege grens halen. Als ik vervolgens om 04:58u. het douanekantoor binnenstap, heb ik echt een big smile op mijn gezicht. Dat geeft me zoveel voldoening, het houdt me de hele nacht scherp.
Overigens hebben de nieuwere wagens een tolkast zodat je Zwitserland zo in kan rijden. En tegenwoordig werken we ook met een app om zelf de documenten te scannen. Mijn auto is nog een ouder type Scania, maar eind dit jaar krijg ik een nieuwe, dat is allemaal prima geregeld bij Kotra.”
“Kotra straalt klasse uit. Iedereen rijdt in mooie, nieuwe wagens met de kleuren van het bedrijf. Die kleuren zie je overal terug, in het gebouw en in kleding. Alles hetzelfde, dat vind ik sterk. Net als het loon. En je weet wat ze zeggen over Yerseke, hè: alles is altijd meer en groter!
Mijn vorige werkgever werd overgenomen en ging verhuizen. Toen ben ik bij Kotra binnengelopen om te zeggen dat ik hier wilde werken. Dat doe ik nu 8 maanden en het bevalt heel goed.
Je kan zelf aangeven wanneer je wilt werken. Ik werk de ene week 5 dagen en de andere week 4 dagen. Meestal begin ik om 4 uur ’s ochtends en ben ik tussen 15uur en 17uur klaar. Een langere dag betekent meer betaalde uren, dat is mooi. En eerder thuis is ook wel eens fijn. Op woensdag ben ik altijd vrij. Dan tank ik even bij en breng ik mijn dochter naar school.
Mijn routes zijn nooit hetzelfde. Meestal rij ik naar België: Brussel en Charleroi. Er zit altijd wel een nieuwe klant tussen. Van supermarkten tot woonhuizen; je komt overal. Af en toe moet ik naar Frankrijk. Dat vonden mijn collega’s in het begin heel grappig omdat ik geen twee woorden Frans spreek, maar met ‘Bonjour!’ en een glimlach krijg je alles voor elkaar!
Ik krijg iedere dag een lijst met 9 tot 13 adressen en als er een probleem is, bel ik de planning. Er is altijd iemand die er iets vanaf weet.
Soms zitten er echt pittige ritten tussen. Ik ben tevreden over mijn dag als de klanten tevreden zijn en ik op tijd terug ben. Is het toch weer mooi gelukt!”
“Dit is echt een droom die uitkomt. Als klein meisje reed ik al met mijn vader mee op de vrachtwagen en vanaf toen wilde ik zelf ook chauffeur worden.
Na de middelbare school heb ik een diploma gehaald in de horeca en werd ik serveerster. Leuk, maar chauffeur worden bleef mijn droom. Toen ik zag dat er een vacature bij Kotra was heb ik hen opgebeld om te vragen of ik bij hen ook mijn vrachtwagenrijbewijs kon halen. Dat kon! Ze waren heel enthousiast en ik mocht meteen op gesprek komen.
Voordat je start met je theorie, ga je aan de slag in de vershal. Om 17uur gaat de hal echt leven. Dan komen alle wagens terug en tel ik de dozen. Daarna laad ik de wagens voor de volgende dag.
Iedereen is zo goed op elkaar ingespeeld. Alles loopt vlekkeloos in elkaar over. Ik loop nog wel eens te zoeken, maar iedereen wilt helpen. En iedereen valt in de groep. De collegialiteit is echt heel goed in dit bedrijf, we hebben een hele hechte band. En juist op de drukke momenten wordt er nog even een lolletje gemaakt. Laatst hadden ze een krabbetje in mijn karretje gelegd, staan ze lachend te wachten op mijn reactie. Dat soort geintjes zijn het leukst. Als buitenstaander kan je de sfeer misschien niet direct voelen, maar als je hier werkt voel je je echt thuis.
Het theorie-examen voor mijn CE-rijbewijs heb ik al gehaald. Als ik straks mijn praktijkexamen ook heb gehaald, mag ik eerst gaan pendelen tussen De Koeijer en de dijk hier in Yerseke. Daar zitten verschillende mosselbedrijven en leer je goed achteruitrijden en aandocken. Dit doe je ongeveer een maand en daarna komen de mooie ritten.
Tegen het mosselseizoen hoop ik zelf de weg op te kunnen. Vrijheid! Je voelt je veilig in zo’n wagen. Je bent iets heel kleins in iets heel groots. Echt, je kan me niet gelukkiger maken dan met een stuur in mijn handen.”
Marith is inmiddels officieel Chauffeur en heeft haar eigen wagen. Lees hier het vervolg van haar verhaal.
“Het begon 5 jaar geleden als bijbaantje naast de havo, nu ben ik teamleider in de vershal. Samen met een collega zijn we het communicatiepunt voor alle leveringen naar België, Luxemburg en een deel van Zeeuws-Vlaanderen.
Mijn diensten beginnen om 15uur en vanaf 19uur draaien we de laadlijsten uit voor de vrachtwagens die dezelfde dag nog vertrekken. Dat is het moment dat de vragen losbarsten over het verladen van de vrachten naar België. Soms spelen er bijzaken als een lege accu, kapotte pompkar of is er een chauffeur te weinig door een misverstand. Noem het maar op, het komt allemaal voorbij.
Daar haal ik de meeste voldoening uit: het oplossen van problemen. Het is zo druk in de terminals, zoveel auto’s, mensen en pallets, dat je heel precies moet werken. Als er een auto bij het verkeerde dok staat, kan het al misgaan. Dan komt er iemand naar me toe: ik mis een pallet. Dan gaan we zoeken en bellen naar de planning. Meestal is het snel weer opgelost.
Ik hou ervan om te knallen, hard te werken en mijn collega’s te helpen. Het ene moment zijn we serieus, het andere moment is er tijd om gek te doen en elkaar even op stang te jagen. We hebben collega’s uit Yerseke en omgeving, maar ook uit Polen en Portugal. Iedereen hoort erbij.
Het lijkt me mooi om een balans te hebben tussen het werken in de hal en het rijden op de weg. Daarom wil ik mijn rijbewijs CE halen. Bij mosselrestaurants in België is het op zondagen in de zomer topdrukte en die extra ritten op zaterdag wil ik wel rijden. Of kortere ritten in de buurt. Ik hou van de omgeving, de natuur en het overzicht dat je hebt. Kinderen die vragen om te claxonneren of knipperen met je lichten… die reacties, dat vind ik mooi.”
“Afgelopen dagen reed ik eerst naar Parijs en daarna naar Harlingen, Boulogne-sur-Mer, IJmuiden, Duinkerken en Keulen. Ik kom overal. Je kan bij Kotra ook voor een vaste ronde kiezen, iedere dag naar België en terug bijvoorbeeld. Ik hou juist van de afwisseling.
Ik begin op zondagavond en werk dan 2 om 2 dagen. Daardoor kan ik iedere woensdag overdag op mijn kleindochter passen; ik begin woensdagavond weer. In het weekend ben ik vrij. Alleen in het mosselseizoen werk ik wel eens een zaterdag extra. Ik werk al 35 jaar avond- en nachtdiensten, dit ritme ligt mij het beste.
Bij Kotra ben ik nu 14 jaar in dienst. Daarvóór werkte ik 22 jaar bij een mosselbedrijf. Het transport werd overgenomen door Kotra en ik ben meegegaan. Alles is hier netjes geregeld. Vakantiedagen, nachtvergoedingen, overuren: de administratie klopt altijd perfect.
We hebben ook een eigen garage. Iedere 30.000km wordt de wagen automatisch uitgepland voor onderhoud en ook een wasbeurt wordt regelmatig voor je gedaan.
Ik heb mijn eigen wagen en daar ben ik zuinig op. Hij moet gewoon proper zijn, er rijden ook wel eens collega’s in als ik vrij ben.
Binnenkort is het nieuwe hoofdgebouw af, met een kantine waar voor de chauffeurs wordt gekookt. En er is net een nieuwe drooghal bijgekomen, dus nieuwe producten. Allemaal ontwikkelingen, dat is positief.
Het mooiste van dit werk zijn de tevreden klanten. Je leert ze kennen, al heb ik iedere week nog wel een nieuwe. Van klanten die niet bij de levering kunnen zijn, neem je een sleutel of een code mee. Zo kan je de spullen netjes afleveren. Dat is het mooiste. Dat, en de vrijheid natuurlijk.”
“Mijn vader was chauffeur en ik dacht dat het niks voor mij zou zijn. Toen ik bij Kotra begon als halmedewerker kwam ik erachter dat de chauffeurs toch wel een hele mooie baan hebben. Grote wagens waarin ze rijden, de vrijheid, dat spreekt me wel aan. En daarom wil ik zelf ook gaan rijden.
Je moet echt wel opletten bij wat je doet. Verantwoordelijk met je auto omgaan, nadenken, geen schade rijden. Op tijd bellen als je in de file staat zodat de klant weet dat je later komt, anders heb je kans dat er niemand meer aanwezig is.
Ook hier in de terminal moet je netjes en verantwoordelijk werken. Als ik de auto niet goed laad, kan de chauffeur zijn werk niet goed doen. Dan gaan er spullen kapot of moet hij omrijden. Te laat leveren betekent voor een klant dat hij zijn spullen niet kan verkopen. Of wanneer de lading niet op de goede temperatuur wordt afgeleverd, kunnen spullen worden afgekeurd. Dat kost het bedrijf veel geld.
Als chauffeur ben je eigen baas. Jij bepaalt de route en je komt overal. Het is niet altijd makkelijk. Als er een weg gesloten is: kan ik er wel langs? Of als ik de sleutel van een bedrijf niet heb: waar zet ik de levering neer? En dat vind ik juist leuk; problemen oplossen, ondernemend zijn. Nieuwe dingen doen en nieuwe plaatsen zien, dat zie ik wel zitten.”