Collega's vertellen

Sander Kotra

"Je kan zelf aangeven wanneer je wilt werken. Ik werk de ene week 5 dagen en de andere week 4 dagen."

- Sander van Nieuwdorp, chauffeur

lees meer
Frank Kotra

"Ik hou ervan om te knallen, hard te werken en mijn collega’s te helpen. Het ene moment zijn we serieus, het andere moment is er tijd om gek te doen en elkaar even op stang te jagen."

- Frank Verboom, halmedewerker

"Dit is echt een droom die uitkomt. Als klein meisje reed ik al met mijn vader mee op de vrachtwagen en vanaf toen wilde ik zelf ook chauffeur worden."

- Marith Hoogesteger, chauffeur in opleiding

"Alles is hier netjes geregeld. Vakantiedagen, nachtvergoedingen, overuren: de administratie klopt altijd perfect."

- Creno de Keijzer, chauffeur

"Toen ik bij Kotra begon als halmedewerker kwam ik erachter dat de chauffeurs toch wel een hele mooie baan hebben. Grote wagens waarin ze rijden, de vrijheid, dat spreekt me wel aan."

- Youri de Kunder, chauffeur in opleiding

Sander van Nieuwdorp (37)

Chauffeur

“Kotra straalt klasse uit. Iedereen rijdt in mooie, nieuwe wagens met de kleuren van het bedrijf. Die kleuren zie je overal terug, in het gebouw en in kleding. Alles hetzelfde, dat vind ik sterk. Net als het loon. En je weet wat ze zeggen over Yerseke, hè: alles is altijd meer en groter!

 

Mijn vorige werkgever werd overgenomen en ging verhuizen. Toen ben ik bij Kotra binnengelopen om te zeggen dat ik hier wilde werken. Dat doe ik nu 8 maanden en het bevalt heel goed.

 

Je kan zelf aangeven wanneer je wilt werken. Ik werk de ene week 5 dagen en de andere week 4 dagen. Meestal begin ik om 4 uur ’s ochtends en ben ik tussen 15uur en 17uur klaar. Een langere dag betekent meer betaalde uren, dat is mooi. En eerder thuis is ook wel eens fijn. Op woensdag ben ik altijd vrij. Dan tank ik even bij en breng ik mijn dochter naar school.

 

Mijn routes zijn nooit hetzelfde. Meestal rij ik naar België: Brussel en Charleroi. Er zit altijd wel een nieuwe klant tussen. Van supermarkten tot woonhuizen; je komt overal. Af en toe moet ik naar Frankrijk. Dat vonden mijn collega’s in het begin heel grappig omdat ik geen twee woorden Frans spreek, maar met ‘Bonjour!’ en een glimlach krijg je alles voor elkaar! 

 

Ik krijg iedere dag een lijst met 9 tot 13 adressen en als er een probleem is, bel ik de planning. Er is altijd iemand die er iets vanaf weet. 

Soms zitten er echt pittige ritten tussen. Ik ben tevreden over mijn dag als de klanten tevreden zijn en ik op tijd terug ben. Is het toch weer mooi gelukt!”

Vacature Chauffeur

Marith Hoogesteger (21)

Chauffeur in opleiding

“Dit is echt een droom die uitkomt. Als klein meisje reed ik al met mijn vader mee op de vrachtwagen en vanaf toen wilde ik zelf ook chauffeur worden.

 

Na de middelbare school heb ik een diploma gehaald in de horeca en werd ik serveerster. Leuk, maar chauffeur worden bleef mijn droom. Toen ik zag dat er een vacature bij Kotra was heb ik hen opgebeld om te vragen of ik bij hen ook mijn vrachtwagenrijbewijs kon halen. Dat kon! Ze waren heel enthousiast en ik mocht meteen op gesprek komen. 

 

Voordat je start met je theorie, ga je aan de slag in de vershal. Om 17uur gaat de hal echt leven. Dan komen alle wagens terug en tel ik de dozen. Daarna laad ik de wagens voor de volgende dag.

 

Iedereen is zo goed op elkaar ingespeeld. Alles loopt vlekkeloos in elkaar over. Ik loop nog wel eens te zoeken, maar iedereen wilt helpen. En iedereen valt in de groep. De collegialiteit is echt heel goed in dit bedrijf, we hebben een hele hechte band. En juist op de drukke momenten wordt er nog even een lolletje gemaakt. Laatst hadden ze een krabbetje in mijn karretje gelegd, staan ze lachend te wachten op mijn reactie. Dat soort geintjes zijn het leukst. Als buitenstaander kan je de sfeer misschien niet direct voelen, maar als je hier werkt voel je je echt thuis

 

Het theorie-examen voor mijn CE-rijbewijs heb ik al gehaald. Als ik straks mijn praktijkexamen ook heb gehaald, mag ik eerst gaan pendelen tussen De Koeijer en de dijk hier in Yerseke. Daar zitten verschillende mosselbedrijven en leer je goed achteruitrijden en aandocken. Dit doe je ongeveer een maand en daarna komen de mooie ritten.

 

Tegen het mosselseizoen hoop ik zelf de weg op te kunnen. Vrijheid! Je voelt je veilig in zo’n wagen. Je bent iets heel kleins in iets heel groots. Echt, je kan me niet gelukkiger maken dan met een stuur in mijn handen.” 

 

Vacature Chauffeur in opleiding

Frank Verboom (21)

Teamleider Vershal

“Het begon 5 jaar geleden als bijbaantje naast de havo, nu ben ik teamleider in de vershal. Samen met een collega zijn we het communicatiepunt voor alle leveringen naar België, Luxemburg en een deel van Zeeuws-Vlaanderen. 

 

Mijn diensten beginnen om 15uur en vanaf 19uur draaien we de laadlijsten uit voor de vrachtwagens die dezelfde dag nog vertrekken. Dat is het moment dat de vragen losbarsten over het verladen van de vrachten naar België. Soms spelen er bijzaken als een lege accu, kapotte pompkar of is er een chauffeur te weinig door een misverstand. Noem het maar op, het komt allemaal voorbij.

Daar haal ik de meeste voldoening uit: het oplossen van problemen. Het is zo druk in de terminals, zoveel auto’s, mensen en pallets, dat je heel precies moet werken. Als er een auto bij het verkeerde dok staat, kan het al misgaan. Dan komt er iemand naar me toe: ik mis een pallet. Dan gaan we zoeken en bellen naar de planning. Meestal is het snel weer opgelost.

Ik hou ervan om te knallen, hard te werken en mijn collega’s te helpen. Het ene moment zijn we serieus, het andere moment is er tijd om gek te doen en elkaar even op stang te jagen. We hebben collega’s uit Yerseke en omgeving, maar ook uit Polen en Portugal. Iedereen hoort erbij

 

Het lijkt me mooi om een balans te hebben tussen het werken in de hal en het rijden op de weg. Daarom wil ik mijn rijbewijs CE halen. Bij mosselrestaurants in België is het op zondagen in de zomer topdrukte en die extra ritten op zaterdag wil ik wel rijden. Of kortere ritten in de buurt. Ik hou van de omgeving, de natuur en het overzicht dat je hebt. Kinderen die vragen om te claxonneren of knipperen met je lichten… die reacties, dat vind ik mooi.

Vacature Halmedewerker

Creno de Keijzer (58)

Chauffeur

“Afgelopen dagen reed ik eerst naar Parijs en daarna naar Harlingen, Boulogne-sur-Mer, IJmuiden, Duinkerken en Keulen. Ik kom overal. Je kan bij Kotra ook voor een vaste ronde kiezen, iedere dag naar België en terug bijvoorbeeld. Ik hou juist van de afwisseling

 

Ik begin op zondagavond en werk dan 2 om 2 dagen. Daardoor kan ik iedere woensdag overdag op mijn kleindochter passen; ik begin woensdagavond weer. In het weekend ben ik vrij. Alleen in het mosselseizoen werk ik wel eens een zaterdag extra. Ik werk al 35 jaar avond- en nachtdiensten, dit ritme ligt mij het beste. 

 

Bij Kotra ben ik nu 14 jaar in dienst. Daarvóór werkte ik 22 jaar bij een mosselbedrijf. Het transport werd overgenomen door Kotra en ik ben meegegaan. Alles is hier netjes geregeld. Vakantiedagen, nachtvergoedingen, overuren: de administratie klopt altijd perfect. 

 

We hebben ook een eigen garage. Iedere 30.000km wordt de wagen automatisch uitgepland voor onderhoud en ook een wasbeurt wordt regelmatig voor je gedaan.

Ik heb mijn eigen wagen en daar ben ik zuinig op. Hij moet gewoon proper zijn, er rijden ook wel eens collega’s in als ik vrij ben.

 

Binnenkort is het nieuwe hoofdgebouw af, met een kantine waar voor de chauffeurs wordt gekookt. En er is net een nieuwe drooghal bijgekomen, dus nieuwe producten. Allemaal ontwikkelingen, dat is positief. 

 

Het mooiste van dit werk zijn de tevreden klanten. Je leert ze kennen, al heb ik iedere week nog wel een nieuwe. Van klanten die niet bij de levering kunnen zijn, neem je een sleutel of een code mee. Zo kan je de spullen netjes afleveren. Dat is het mooiste. Dat, en de vrijheid natuurlijk.”

Youri de Kunder (19)

Halmedewerker en chauffeur in opleiding

“Mijn vader was chauffeur en ik dacht dat het niks voor mij zou zijn. Toen ik bij Kotra begon als halmedewerker kwam ik erachter dat de chauffeurs toch wel een hele mooie baan hebben. Grote wagens waarin ze rijden, de vrijheid, dat spreekt me wel aan. En daarom wil ik zelf ook gaan rijden.

 

Je moet echt wel opletten bij wat je doet. Verantwoordelijk met je auto omgaan, nadenken, geen schade rijden. Op tijd bellen als je in de file staat zodat de klant weet dat je later komt, anders heb je kans dat er niemand meer aanwezig is.  

Ook hier in de terminal moet je netjes en verantwoordelijk werken. Als ik de auto niet goed laad, kan de chauffeur zijn werk niet goed doen. Dan gaan er spullen kapot of moet hij omrijden. Te laat leveren betekent voor een klant dat hij zijn spullen niet kan verkopen. Of wanneer de lading niet op de goede temperatuur wordt afgeleverd, kunnen spullen worden afgekeurd. Dat kost het bedrijf veel geld. 

Als chauffeur ben je eigen baas. Jij bepaalt de route en je komt overal. Het is niet altijd makkelijk. Als er een weg gesloten is: kan ik er wel langs? Of als ik de sleutel van een bedrijf niet heb: waar zet ik de levering neer? En dat vind ik juist leuk; problemen oplossen, ondernemend zijn. Nieuwe dingen doen en nieuwe plaatsen zien, dat zie ik wel zitten.”

Alle vacatures